
Land in zicht!
Hoe voer een schip het Zwin binnen?
Vakoverschrijdend: aardrijkskunde, geschiedenis en eenvoudige wiskunde
In een tijdperk waarin gps-systemen nog niet bestonden, slaagden zeevaarders er al in om op zee te navigeren zonder verloren te raken. Tijdens de middeleeuwen vonden zeelui de weg naar de Zwinstreek vanuit heel Europa. Het Zwin was echter ook een complex gebied waar de getijden een grote rol speelden.
Tijdens deze activiteit proberen de leerlingen in groepjes hun handelswaar zo snel mogelijk in Brugge af te leveren. Om hun doel te bereiken moeten ze verschillende postenopdrachten uitvoeren. Zo leren de kinderen een kompas maken, een getijdentabel aflezen, zich oriënteren in de omgeving, de betekenis van verschillende zee-spreekwoorden, …
Deze activiteit gaat volledig in een klaslokaal door en is zeer geschikt voor de winterperiode maar ook ideaal om te combineren met een buitenverkenning van het park.
Praktisch?
Doelgroep | 1ste graad secundair onderwijs | Reserveer de module |
---|---|---|
Aantal deelnemers | Max. 25 lln per groep | |
Aantal groepen | Maximum 1 groep per startmoment | |
Tijdsduur | 2,5uur | |
Periode |
het hele schooljaar door Ontwikkeld in kader van de tentoonstelling 'Verdwenen Zwinhavens' |
|
Prijs |
|
|
Start |
|
|
Kledij | Voorzie aangepaste kledij en schoeisel voor een buitenactiviteit. | |
Begeleiding |
|
De modules werden uitgewerkt in samenwerking met de Vakgroep Archeologie van Universiteit Gent